wtorek, 11 sierpnia 2015

#21 Szklany Tron - Sarah J. Maas


Tytuł: Szklany Tron
Autor: Sarah J. Maas
Tłumaczenie: Marcin Mortka
Ilość stron: 512
Cena: 36,90
Wydawnictwo: Uroboros
Ocena: 9/10
Wyzwania: 3,4 cm


Dziś na warsztat weźmiemy dzieło nadzwyczaj wyjątkowe, wyróżniające się swoim oryginalnym przebiegiem zdarzeń oraz niesamowicie dobrze wykreowanymi bohaterami. Przybliżę wam trochę losy Celaeny Sardothien, której imienia na długo nie zapomnę.

Celaena Sardothien w państwie, w którym żyje, jest znana jako Zabójczyni Adarlanu. Jednak nikt nigdy nie odważył się, aby zajrzeć pod maskę ochlapaną krwią i ujrzeć wrażliwą dziewczynę, która od prawie dziesięciu lat nie zaznała ciepła rodzinnego. Kiedy ma siedemnaście lat, otrzymuje kolejne zlecenie. Zostaje złapana i zesłana na dożywotnią niewolniczą pracę w kopalni soli Endovier. Kiedy po raz kolejny urabia sobie ręce po łokcie, jak to robi przez kolejny rok pracy w kopalni, niespodziewanie zostaje wyciągnięta i postawiona przed obliczem samego Doriana Havilliarda, następcy tronu Adarlanu. Książę składa jej propozycje nie do odrzucenia - albo pojedzie z nim do Szklanego Zamku i zwycięży w turnieju na Królewską Obrończynię, a po czterech latach służby zwrócona jej zostanie wolność, albo kolejne lata spędzi w kopalni. Jeśli przeżyje, oczywiście. Jakiego wyboru dokonała Celaena?

Jeśli mam być szczera, nie do końca wiedziałam, na co się piszę. Kupiłam "Szklany Tron" ze względu na naprawdę dobre rekomendacje. Nie czytając nawet opisu, wcisnęłam ją do koszyka i kupiłam. Kiedy w domu ponownie po nią sięgnęłam i przeczytałam opis z tyłu książki, załamałam ręce. Kolejne "Igrzyska Śmierci"? Po "Rywalkach" miałam już dość i stwierdziłam, że tą książkę przeczytam jako ostatnią. Tak też się stało, przeczytałam już trzy książki z zamówienia i nadszedł czas i na tą. Z biegiem czasu zaczytywałam się bardziej i bardziej, aż w końcu spostrzegłam, że do końca pozostało mi jedynie dziesięć stron.

Książka ani trochę nie przypomina przytoczonej wcześniej serii, ale na pewno dorównuje jej poziomem. "Szklany Tron" trzyma w napięciu i zaskakuje cię w kluczowych momentach. Dopiero po lekturze przekonałam się, że te wszystkie szalenie i jak wcześniej myślałam na wyrost dobre opinie okazały się szczerą prawdą.

Autorka wplotła również swoisty wątek kryminalny. Podczas turnieju ktoś brutalnie morduje kolejnych uczestników. Od razu mój umysł wszedł na wysokie obroty i obstawiał kogo popadnie, wyłapując sytuacje, które mogły by świadczyć o winie. Jak się okazało cały czas byłam w błędzie. Rozważałam opcję, której użyła autorka, ale uważałam ją za zbyt oczywistą i to według mnie był malutki minus. Ja jednak do końca pozostałam w błędzie, więc pani Maas chyba mnie wyrolowała. Było tu dużo więcej fantastyki, niż przypuszczałam, ale całkiem mi się to podobało. Choć potwory i różne zjawy nie były na pierwszym planie, i tak cieszę się, że zostały wciśnięte do całości.


Mimo, że  autorka jest dość młoda, jej styl pisania, jest naprawdę bardzo dopracowany i doskonale wyobraziłam sobie poszczególne sytuacje, tylko dzięki jej ciekawym i barwnym opisom. Dobry kunszt pisarski objawił się również po tym, jak autorka nakreśliła bohaterów. Przyłączam się do ogólnego zachwytu Celaeną Sardothien i do przekonania, że jest to Królowa Bohaterek Kick-Ass. Nie lubiłam zbyt Doriana, choć nie irytował mnie aż tak bardzo. Za to po uszy zakochałam się w Chaolu (w ogóle, jak to się mówi? Kol? Kaol? Karol? xd) i Noxie. Uwielbiam ich!

Końcówką Sarah J. Maas kompletnie nastawiła mnie na kolejne tomy! Choć mam nadzieję, że w drugiej części inaczej zrobiona jest okładka. Jest ona faktycznie imponująca, ale za szybko ścierają się literki, co niemiłosiernie mnie wnerwia. Dla tych trochę niezorientowanych, trzeci tom, "Dziedzictwo Ognia" pojawi się w Polsce już 9 września!

7 komentarzy:

  1. Niestety nie mój gatunek, więc podziękuję. Ale miłej lektury "Igrzysk..." życzę :)

    Insane z http://przy-goracej-herbacie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż, nie każdy lubi fantastykę :)

      Usuń
  2. Szukam go i szukam, ale nigdzie nie mogę znaleźć... a wszyscy polecają. Chyba nigdy nie będzie mi dane go przeczytać :D
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobiście polecam szukać na Arosie - są wszystkie książki, chyba że są trudno dostępne, do tego z -30%.

      Usuń
    2. Dziękuję za rady - książki w Arosie są naprawdę dużo tańsze od tych normalnych, empikowych czy matrasowych cen :D

      Usuń
  3. zachęciłaś mnie :) uwielbiam czytać wątki z kryminałami :D
    Mój blog - byAjina
    KONKURS FOTO klik

    OdpowiedzUsuń
  4. Również team Chaol! :) I też nie mam pojęcia, jak to się czyta xD
    Uwielbiam Szklany tron za te wszystkie świetnie połączone ze sobą wątki <3 Chciałabym przeczytać już trzecią część :P

    OdpowiedzUsuń