środa, 24 lutego 2016

#63 Galop '44 - Monika Kowaleczko-Szumowska

Tytuł: Galop '44
Autor: Monika Kowaleczko-Szumowska
Tłumaczenie: -
Ilość stron: 305
Cena: 24,99
Wydawnictwo: Egmont
Ocena: 9,5/10






Zapewne nikt z nas nie myśli o tym, co było kiedyś. Nie wczoraj czy tydzień temu, ale kilkadziesiąt lat temu. W dobie komputerów i komórek łatwo zapomnieć pewne informacje na temat ludzi, dzięki którym nasza codzienność wygląda tak a nie inaczej. Ale są ludzie, którzy pamiętają. Pamiętają o przeprawach brudnymi kanałami, o chowaniu się w piwnicach podczas bombardowania i o codziennej groźbie śmierci. Tak kiedyś wyglądała rzeczywistość, o czym przypomina nam książka "Galop '44".

Mikołaj i Wojtek to bracia. Ich relacje nie są wzorowe, ale wzajemnie się tolerują. Mają dwa różne charaktery - starszy, Wojtek, jest typem cichego obserwatora, który lubi zapuszczać się w swoim własnym świecie. Mikołaj za to nie może usiedzieć w miejscu i cały czas jest w ruchu. W rocznicę wybuchu powstania warszawskiego, rodzice proszą Wojtka, aby zabrał swojego młodszego brata na obchody tej właśnie rocznicy, jak co roku, do Muzeum Powstania Warszawskiego. Niechętnie zgadza się, nieświadomy, że będzie to początek największej przygody w jego życiu.

Mikołaj, kręcąc się jak zawsze po muzeum, wpada na otwarty właz, kiedy przechadza się repliką kanałów. Przechodząc przez niego, wpada w wir powstania warszawskiego. Wczuwa się w pomaganie innym, walczenie i przesyłanie wysyłek. Za to Wojtek, który odchodzi w "naszym świecie" od zmysłów, również natrafia na otwarty właz. Nigdzie nie może znaleźć Mikołaja i jest wściekły, że trzynastolatek naraża ich obu. Zmienia zdanie co do powstania, kiedy widzi na własne oczy, jak rozgrywały się bitwy o Śródmieście, jak upadała Starówka i kiedy poznaje Lidkę, w której na zabój się zakochuje.

Książkę podłapałam u Patiopei, która zapewniała, że jest świetna. Kiedy mówiła, że opowiada o tym, jak dwóch chłopców przeniosło się w czasie do sierpnia 1944, byłam już pewna, że musi ona wpaść w moje ręce. Nawet nie wiecie, jak bardzo się ucieszyłam, kiedy zobaczyłam ją na półce w bibliotece! Od razu zabrałam się za czytanie i nie pożałowałam.

Zawsze interesowałam się wojną, ale nie do tego stopnia, póki nie obejrzałam filmu "Miasto 44" około rok temu. Od tamtej pory z uśmiechem na ustach łapałam się za książki i filmy o tej tematyce (np. Światło, którego nie widać). Ale od tej pory zaczęłam interesować się również... wydarzeniem z tej wojny, wiadomo już, że mówię o powstaniu warszawskim. Po przeczytaniu tak świetnej książki, która idealnie opisuje wydarzenia z 1944, aż nie sposób się tym nie zainteresować.

Styl autorki jednocześnie jest bardzo dobry, bo mogłam sobie dokładnie wyobrazić, jak to wszystko wyglądało - wszechobecne gruzowiska, liczne pożary i tym podobne. Ale z drugiej strony nie do końca podobała mi się kreacja bohaterów - za to odjęłam te pół punkcika. Mimo to wszystko było dopięte na ostatni guzik: cudowne opisy i do tego postacie albo te, które istniały naprawdę, albo te, które były na prawdziwych postaciach wzorowane.

Dlatego z czystym sumieniem mogę polecić tę fantastyczną książkę, przy której spędziłam naprawdę przyjemny czas. Mogę również dodać, że nie jest to książka tylko o powstaniu. Opowiada ona również o młodzieńczym uczuciu, patriotyzmie i miłości do brata ukrytej pod wyzwiskami. Bardzo podobało mi się to, że Wojtek wiedział dokładnie, jak skończy się powstanie, kto przeżyje, kto nie, jaki budynek przetrwa, który zostanie odbudowany, a który na zawsze został zrównany z ziemią. Naprawdę cudowna opowieść.

12 komentarzy:

  1. Sięgnę no i polecę tacie ;D
    Pewnie nawet go namówię na zakup jej xD

    Buziaki
    http://coraciemnosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam już kilka recenzji tej książki. Jeśli będę miała okazję to na pewno do niej zajrzę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam książki z wątkami historycznymi, więc z pewnością sięgnę po tę książkę. Pozdrawiam :*

    http://k-a-k-blogrecenzencki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. A to dopiero oryginalny pomysł! Aż jestem w szoku, że wcześniej nikt na to nie wpadł. Koniecznie muszę przeczytać tę książkę, chyba bardzo mi się spodoba. Pozdrawiam! :)

    www.majuskula.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Tę książkę cały czas mam w pamięci. Muszę ją poznać :)

    OdpowiedzUsuń
  6. myślę, że warto coś wiedzieć o drugiej wojnie światowej, może sięgnę po ten tytuł :)
    mój blog
    konkurs fotograficzny

    OdpowiedzUsuń
  7. To raczej nie jest książka dla mnie :)
    Obserwacja za obserwację? Daj znać na moim blogu, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Też interesuje się historią różnych wojen, więc w przyszłości będę musiała to przeczytać.
    Krainamola.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Dawno nie sięgałam po podobną historię więc przyznaję, że czuję się mocno zachęcona. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mimo, że nie sięgam często po takie książki, to jednak ciekawią mnie historie wojenne. Tę powieść jak najbardziej muszę przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Z pewnością przeczytam! Jestem tego pewna!

    OdpowiedzUsuń
  12. Kurdee.. nie kuś dziewczyno nie kuś :D tyle czasu się zbieram do kupienia tej książki, że powinni chyba napisać mój czas oczekiwania w księdze rekordów xD
    Strasznie mnie zachęciłaś tą recenzją, a twój blog jest świetny i z pewnością będę tu zaglądać częściej ♥
    pozdrawiam i życzę miłego dnia,
    http://www.ksiazkiponadniebo.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń