piątek, 18 sierpnia 2017

#162 Kształt twojego głosu - Yoshitoki Ooima

★★★★★★★☆☆☆

Popkultura japońska od kilku lat podbija Europę i inne kontynenty. Ludzie wyjeżdżają ze swoich krajów na rzecz Tokio albo tworzą w naszym kraju namiastkę tej kultury. Mimo że stała się takim hitem i dla wielu jest praktycznie całym życiem, ja od tego się odcięłam i jedyną interakcją z tym zagadnieniem była przez "Naruto", które z moim bratem oglądaliśmy kiedy byłam dzieckiem. Jednak zobaczyłam na półce mojego kolegi jedną mangę, zainteresowana nią przeczytałam opis, a on pożyczył mi ją na dosłownie pół godziny, w jakie ją przeczytałam.

Shoya Ishida jest uczniem ostatniej klasy podstawówki. Za cel stawia sobie ucieczkę od nudy i razem z kolegami robią różne szalone rzeczy, jak na przykład skok z mostu do rzeki. Jako chłopiec z podstawówki wiadomym jest, że kolejnym z jego celów jest unikanie dziewczyn i zmniejszenie interakcji z nimi do absolutnego minimum. Ishida lubi podkreślać swoją wyższość, także kiedy do klasy dołącza niesłysząca Shoko Nashimiya, ma pole do popisu. Znęca się nad nią, do czego zachęca również swoich kolegów, ale kiedy uczniowie przekraczają granicę, wszystko obraca się do góry nogami.

Nie będzie to długa recenzja, bo i ja nie mam zbyt dużo do powiedzenia o tej mandze. Była to pierwsza obrazkowa historia, jaką czytałam i niestety nie podobała mi się tak bardzo, jakbym chciała. Może fakt, że bohaterowie są uczniami podstawówki i ich zachowania są niezwykle dziecinne, sprawił, że nie polubiłam tej mangi aż tak. Ich reakcje były przesadzone, choć niektóre bardzo okrutne. Myślę, że jeśli jakaś młodsza osoba lubuje się w japońskich historiach graficznych, to powinna jak najbardziej sięgnąć po "Kształt twojego głosu".

Oczywiście jest to swego rodzaju powieść graficzna, także wypadałoby coś powiedzieć o kresce. Na tym jako tako się nie znam jeśli patrzeć przez pryzmat mang, ale od dzieciństwa dosyć mocno interesowałam się rysunkiem, także umiem docenić kawał dobrej sztuki. Kreska bardzo, ale to bardzo mi się podobała i chyba głównie dla niej ocena jest aż tak wysoka. Podczas czytania cały czas z tyłu głowy miałam myśl, jak bardzo ktoś się napracował nad tym, co ja czytałam przez bodajże pół godziny. Rysunki są świetne, autorka ma naprawdę niesamowity talent.

Jednak jest aspekt, przez który naprawdę warto przeczytać "Kształt twojego głosu". Są to wartości i lekcje, które ona przekazuje. Dowiadujemy się trochę o osobach niesłyszących, o prześladowaniu, jak może daleko zajść i jak tragicznie się skończyć. Ta manga pokazuje również, jak jedna zła decyzja może zaważyć na naszych dalszych losach. Czy przeczytam jeszcze jakąś mangę w swoim życiu? Nie wiem. Ta mnie nie przekonała i może na dzień dzisiejszy sobie odpuszczę, ale nie wiem, może powrócę do tego gatunku za jakiś czas.

Autor: Yoshitoki Ooima
Tłumaczenie: Opracowanie zbiorowe
Oryginalny tytuł: Koe no Katachi
Data wydania: 09.05.2017
Strony: 192
lubimyczytać

6 komentarzy:

  1. Manga to zdecydowanie nie moje klimaty, a i fanką azjatyckiej popkultury nie jestem, dlatego raczej nie będę mieć tej pozycji w planach :)

    Pozdrawiam
    ifeelonlyapathy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Hej :)
    Twoja recenzja jest krótka, co mnie nie dziwi, gdyż przeczytałaś pierwszy tom mangi. A to nie jest koniec tej historii. Czas podstawówki to jedynie wstęp do prawdziwej historii. Też na razie czytałam tylko pierwszy, zgadzam się, że dobrze pokazano, jakie dzieciaki bywają dla siebie wredne, jak potrafią gnębić kolegów.
    Pozdrawiam,
    #CleoMCullen

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie interesuję się w mangach, dlatego jej nie przeczytam. Pozdrawiam serdecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja jakoś nie mogę się do mang przekonać, chociaż akurat ta porusza naprawdę ważny temat. Może jednak powinnam dać jej szanse.

    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. ja raczej nie sięgnę po tę książkę ale na pewno polecę ją mojej siostrze :)

    Pozdrawiam Agaa
    http://ilovetravelingreadingbooksandfilms.blogspot.com/2017/08/49-recenzja-dary-anioa-miasto-popioow.html

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam książki o takiej tematyce, może uda mi się ja niedługo przeczytać :D

    Zapraszam do siebie, dopiero zaczynam swoja przygode :)
    https://rosierlune.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń